Nooit meer ‘je bent gewoon dom’

In de media zien wij veel berichten over dyslexie voorbij komen. We vinden het tijd voor een genuanceerd tegengeluid. In deze blog lees je het artikel Nooit meer ‘je bent gewoon dom’ van Sven Hilbrants (Trouw). Lees ook Stampen om dyslexie te voorkomen?  van Anneke Smits en Erna van Koeven.

 
Lees het volledige artikel via Blendle

 
Na zes jaar universitaire opleiding ben ik nu 6 maanden aan het werk als apotheker. En toch komt de opmerking tegen mij als 9-jarig onzeker jongetje steeds in mijn gedachten na alle berichten over dyslexie: ‘je bent gewoon dom’.

 
Minister Bussemaker die oppert dat steeds meer mensen onterecht een dyslexieverklaring krijgen waarvan ze ‘profiteren’. Het bericht: ‘dyslexie is vooral gevolg van slecht onderwijs’.

 
De generalisatie en stemmingmakerij dat onze leraren mede-oorzaak zijn van dyslexie, toont een gebrek aan waardering die zij zeker niet verdienen. Het klinkt misschien gek, maar naar mijn mening is het grootste probleem bij dyslexie niet de beperking in lezen en spellen. Dat is de continue onzekerheid over het eigen kunnen. Iets wat je door stampen (het onderstrepen van deze onzekerheid) en zeeën van extra tijd niet oplost. Wel door docenten, financiële middelen en tijd om kinderen met een beperking (niet alleen dyslexie) te inspireren om het beste uit zichzelf te halen.

Zonder leraar Dixie Jager had ik met mijn dyslexie mijn apothekersdiploma nooit gehaald

Ik heb het grote geluk gehad dat ik op de basisschool een leraar had die alles op alles heeft gezet om deze onzekerheid zo veel mogelijk weg te nemen en mij in te laten zien dat ik meer in mijn mars had dan anderen zeiden. Zonder leraar Dixie Jager had ik nooit mijn apothekersdiploma gehaald en zou ik al helemaal nooit de ambitie hebben mij tot ziekenhuisapotheker te specialiseren.

 
Dit wil niet zeggen dat na mijn basisschool alles van een leien dakje ging, maar… lees verder op Blendle

815

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *